BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, August 11, 2011

MATI


MATI

semua orang akan mati
semua yang hidup pasti akan mati
semua akan berakhir dengan kematian

kecil-kecil dulu tak tahu apa itu mati
bila dah besar sikit baru paham apa itu mati
mulanya bila nenek sebelah ayah yang ku panggil nye tok udoh meninggal dunia
puncanya kencing manis
ketika itu aku darjah tiga
aku mengalirkan air mata kerana aku sedar aku tak akan berjumpanya lagi..
tak silap dua tahun lepas, datuk sebelah ibu yang ku panggil tok pula meninggal..
akibat dari accident moto dengan moto
kejadian berlaku sehari sebelum raya haji
mulenye kami sekeluarga xbalik raya haji tu..
rupanya dia suruh semua balik jugak

mati
tak tahu la nak cakap kebetulan ke atau firasat..bayangan...
kalau tiba-tiba terfikir pasal mati in a week..
akan ada seseorang di kalangan family sendiri atau mana-mana yang terdekat akan mati
there must be someone but i dont know who
if not me then who??
sangat menakutkan
tak tahu la why i have that kind of feeling
bila terasa macam tu, hanya mampu berdoa..
agar semua kan baik-baik saja

mati
macam mana rasanya
kemanakah kita
nampak kah kita tengok sendiri kita dimandikan, dikapankan, dikebumikan
selalu tertanya-tanya
i am so afraid of death
tapi i know
kita tak patut takut pada mati
tetapi takut pada Allah
mengikut segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya
aku cuba untuk berubah
sedikit demi sedikit

Mati
ada dikalangan sahabat-sahabatku yang kehilangan insan yang mereka sayang
ibu ayah adik abang tak kakak
kasihan pada mereka
simpati pada mereka
mungkin suatu masa nanti ,aku juga akan senasib dengan mereka
takut
ayahku pernah kata...
selepas tengok berita pasal arwah Zamil Ismail tak silap nama pelakon tu...
yang meninggal ketika umurnya 76 tak silap..
ayahku kata..sampai ke umur ayah 76 tahun..
bila ayah cakap macam tu
aku tak tahu nak kata apa
aku menangis
Ya Allah
aku tak nak kehilangan nya..
Aku sayang ibu ayahku

Kita tak boleh lawan takdir
Bila sampai masanya tinggal lah kita dari dunia ni
janji tetap janji

semua orang akan kata..
yang pergi tetap akan pergi
yang hidup mesti teruskan hidup


*tak tahu la apesal tetibe nak tulis pasal ni






2 comments:

h a i z am said...

mati tu satu ruang pgajaran,insaf & rindu kpd yg hidup.

ji ji said...

1st time dgr org ckp mcm itu